Mestské zastupiteľstvo na svojom zasadnutí dňa 29.1.2015 na podnet našich poslancov schválilo moratórium na predaj majetku mesta v trvaní 3 mesiace a zároveň uložilo prednostke mestského úradu, aby v súčinnosti s komisiou majetkovou a legislatívno-právnou v priebehu trvania moratória na predaj majetku mesta pripravila návrh nových zásad hospodárenia s majetkom mesta. Zároveň tiež naši poslanci dali podnet na prípravu súpisu nehnuteľného majetku, ktorý by bol verejne prístupný a z ktorého by boli zrejmé všetky informácie týkajúce sa stavu tohto majetku (informácia katastrálna, územnoplánovacia a informácia o využívaní majetku). Vychádzali sme zo zásady, že pokiaľ chceme účelne a hospodárne nakladať s majetkom mesta, musíme najprv urobiť súpis stavu tohto majetku a následne prijať nové zásady, ktoré budú upravovať hospodárenie s týmto majetkom.
Z vyššie uvedených dôvodov naši poslanci pod gesciou komisie majetkovej a legislatívno-právnej pripravili návrh nových Zásad hospodárenia s majetkom mesta. Snáď nebudem príliš neskromný, keď uvediem, že návrh tohto nariadenia je modernou právnou normou na úrovni mestskej samosprávy, ktorá maximálne transparentným spôsobom upravuje nakladanie s majetkom mesta a jeho ochranu, umožňuje demokratickú a verejnú kontrolu pri nakladaní s majetkom mesta, a zabezpečuje včasnú a komplexnú informovať občianskej verejnosti o všetkých hospodárskych a majetkových záležitostiach mesta. Návrh textu zásad si môžete prečítať tu. Zo všetkých zmien, ktoré návrh nových zásad hospodárenia prináša, si dovoľujem uviesť len niektoré zmeny, ktoré výrazným spôsobom zvyšujú transparentnosť a férovosť v majetkových veciach. Pri predaji majetku sme napríklad stanovili, že mesto musí zverejniť zámer predaja s užívateľsky prístupnou špecifikáciou majetku a to najmenej na dobu 45 dní. V minulosti sa totiž stávalo, že zámer predaja bol zverejnený len na dobu 15 dní s tým, že majetok bol špecifikovaný len prostredníctvom parcelného čísla, katastrálneho územia a výmery parcely. Verejnosť, ktorá nedokáže odborne pracovať z katastrálnymi informáciami takto nemohla odkontrolovať o aký majetok pri predaji ide. Po novom - nehnuteľnosť musí byť jednoznačne špecifikovaná - užívateľsky prístupnou formou (napr. fotografiou, popisom miesta lokalizácie a pod.), aby predaj mohol byť pod väčšou verejnou kontrolou. Zároveň sme stanovili, že každý občan mesta môže k predaju podať svoje písomné pripomienky, či už súhlasné alebo nesúhlasné a to elektronickou poštou, faxom alebo podaním do podateľne mestského úradu. Pripomienky s odôvodnením doručí mestský úrad komisii majetkovej a legislatívno-právnej, ktorá pripomienky vyhodnotí a dá svoje odporúčanie mestskému zastupiteľstvu. Okrem toho návrh nových zásad priamo uvádza, že osoba, ktorá má v meste trvalý pobyt, sa môže súdnou žalobou domáhať neplatnosti právneho úkonu alebo určenia vlastníctva mesta k majetku, ktorý bol mestom prevedený na tretiu osobu, ak prevod majetku mesta nebol realizovaný podľa zákona alebo týchto zásad. Okrem vyššie uvedeného sme do textu zásad zapracovali viaceré ustanovenia, ktoré v minulosti neboli upravené, čo bolo často na škodu záujmov nášho mesta. Do textu zásad sme zapracovali nakladanie s majetkovými právami mesta v podnikateľských a iných subjektoch, ako aj osobitný článok upravujúci koncesný majetok mesta formou koncesnej zmluvy pri verejno-súkromnom partnerstve. Po novom, ak mesto založí so súkromným partnerom obchodnú spoločnosť, do ktorej vloží majetok mesta, tento majetok bude mať zo strany mesta charakter prioritného majetku. Znamená to, že tento majetok nebude možné použiť na zabezpečenie záväzkov spoločného podniku alebo tretej osoby, ani previesť ho do vlastníctva iných osôb. Prioritný majetok nebude podliehať výkonu rozhodnutie, exekúcii, nebude súčasťou konkurznej podstaty, a ani predmetom likvidácie. Pri každom prioritnom majetku dá mesto katastru nehnuteľností návrh na označenie prioritného majetku v katastrálnej evidencii. Takýmto spôsobom mesto o vložený majetok nepríde v prípade vyhlásenia likvidácie alebo konkurzu na majetok spoločného podniku. S trpkosťou musím konštatovať, že keby sme podľa tohto ustanoveniam postupovali už v roku 2001, keď mesto zakladalo so súkromnou osobou spoločnosť Polygón Stupava, a.s., dnes by mesto mohlo stále svojim pozemkami disponovať a nemuselo by dôjsť k najväčšej „krádeži“ mestského nehnuteľného majetku v histórii nášho mesta. V neposlednom rade si dovolím uviesť, že text nových zásad upravuje aj otázky zverejňovania informácií o hospodárení a majetku mesta. Podľa nových zásad by mali byť v budúcnosti osobitne zverejňované informácie o celkovom úverovom zaťažení a dlhovej službe mesta, informácie o investíciách mesta za obdobie posledného kalendárneho roka, návrhy rozpočtov a schválené rozpočty mesta, informácie o výške vyplatených miezd a odmien voleným predstaviteľom samosprávy, informácie o stave bankových účtov ku ktorým má samospráva právo dispozície, ako aj ďalšie informácie, ktoré hospodárenie mesta dávajú pod väčšiu verejnú kontrolu. Text nových zásad hospodárenia nie je jednoduchým čítaním pre osoby, ktoré nie sú zbehlé v právnych a v ekonomických záležitostiach týkajúcich sa samosprávy. Boli však vypracované s najlepším vedomím a svedomím, tak, aby sa už v budúcnosti neopakovali chyby a nedostatky, za ktoré naše mesto v minulosti mnohokrát draho zaplatilo. Za správnu radu “OZ Stupava nahlas“: JUDr. Štefan Haulík poslanec MsZ |
Kategórie blogov
All
Archív blogov
December 2020
|