![]() Na návrh primátora mesta, mestské zastupiteľstvo v septembri 2019 schválilo dve všeobecne záväzné nariadenia, ktorými dochádza k prísnejšej regulácii hazardu v našom meste. Mesto tým využilo zákonnú možnosť, ktorú poskytuje nový zákon o hazardných hrách a prísnejšie upravilo podmienky umiestňovania herní na území mesta Stupava, ako aj stanovilo dátumy dní, počas ktorých bude zakázané prevádzkovať hazardné hry. Príslušné nariadenia budú platiť od januára nasledujúceho kalendárneho roka. Prvé všeobecne záväzné nariadenie stanovuje, že herňa, ktorá prevádzkuje hazardné hry nesmie byť umiestnená vo vzdialenosti menej ako 200 metrov od:
Uvedená regulácia umiestnenia herne sa však nebude vzťahovať na herne v prípadoch, ak bola udelená individuálna licencia na prevádzkovanie hazardnej hry pred nadobudnutím účinnosti nariadenia a to až do skončenia platnosti tejto licencie. V týchto prípadoch bude potrebné počkať kým licencia skončí a keď prevádzkovateľ požiada o novú licenciu, regulácia sa začne na neho vzťahovať. Uvedené obmedzenie platí priamo zo zákona. Súčasne toto nariadenie upravuje, že herňa prevádzkujúca hazardné hry nesmie byť umiestnená vo vzdialenosti menej ako 200 metrov od inej takejto herne. Avšak opätovne tu platí zákonná výnimka o tom, že toto nariadenie sa nebude vzťahovať na herne umiestnené pred 28. februárom 2019. Druhé schválené nariadenie stanovuje dátumy dní, počas ktorých bude úplne zakázané prevádzkovať hazardné hry, okrem internetových hier. Podľa zákona je možné takto stanoviť najviac 12 dní v kalendárnom roku, pričom platí, že prevádzkovať hazardné hry na Veľkonočný piatok, ako aj 24. a 25. decembra je zakázané priamo zo zákona o hazardných hrách, takže tieto skutočnosti nebolo potrebné upraviť nariadením. Mestské zastupiteľstvo v nariadení schválilo tieto dni kedy bude platiť úplný zákaz hazardu:
Na návrh primátora mesta, vo štvrtok dňa 19.9.2019 rozhodlo mestské zastupiteľstvo v Stupave o udelení čestného občianstva mesta - Mons. Mgr. Félixovi Mikulovi za dlhodobé a významné zásluhy o rozvoj a zveľaďovanie mesta a za organizovanie a poskytovanie duchovných služieb veľkému podielu obyvateľov mesta Stupavy.
Štatút mesta Stupava umožňuje udeliť čestné občianstvo osobám, ktoré sa zvlášť významným spôsobom zaslúžili o rozvoj a zveľaďovanie mesta, ochranu jeho záujmov a šírenie dobrého mena vo svete, alebo ktorí obohatili ľudské poznanie vynikajúcimi tvorivými výkonmi. O udelení čestného občianstva sa vydáva listina, ktorú podpisuje primátor mesta, pričom poctený občan sa pri tejto príležitosti alebo pri svojej prvej návšteve mesta zapisuje do Kroniky mesta Stupava, čím sa stáva súčasťou histórie mesta. Mons. Mgr. Félix Mikula vykonával v meste Stupava po dobu viac ako 29 rokov (1989 – 2018) funkciu správcu farnosti a farára a svojím pôsobením pozitívne ovplyvňoval život, poskytoval podporu a pomoc (nielen duchovnú, ale aj materiálnu) niekoľkým generáciám Stupavčanov. Okrem toho sa zaslúžil o rozvoj a zveľadenie mesta obnovou kultúrneho dedičstva vo vlastníctve katolíckej cirkvi – stavieb nachádzajúcich sa v meste Stupava. Navrhované udelenie čestného občianstva mesta Stupava v roku 750. výročia prvej písomnej zmienky o meste Stupava je primeraným ocenením práce Mons. Mgr. Félixa Mikulu v prospech mesta Stupava a jeho obyvateľov. Čestné občianstvo bude nominantovi odovzdané v Kultúrnom dome Stupava na slávnostnom podujatí koncom októbra alebo začiatkom novembra 2019. ![]() Vážení spoluobčania, pokračujeme v odpočte plnenia volebného programu, ako sme uviedli v prvom článku minulý týždeň. Dnes vám ponúkame ďalšiu oblasť plneného programu a tou je Kultúra a Šport. Budeme aj naďalej postupne informovať občanov o krokoch, ktoré sa podarilo dosiahnuť, alebo ktoré sú vo vysokom štádiu rozpracovanosti. Ako sme spomenuli v minulej časti odpočtu, v informáciách sa snažíme stručne vysvetliť aj situáciu, ktorá tu bola pre voľbami v rokoch 2014-2018 počas funkčného obdobia primátora Romana Maroša. Pripomíname, že ide o zhodnotenie situácie k mesiacu - september 2019, t.j. za prvých deväť mesiacov činnosti nového primátora mesta Petra Novisedláka a novozvoleného mestského zastupiteľstva. Nech sa páči, tu je ďalšia oblasť odpočtu: Kultúra a šport: 1. Obnova vydávania mestských novín: Situácia predtým: Vydávanie mestských novín sa v predchádzajúcom období dialo v priamej réžii primátora mesta, čo viedlo k ich mediálnemu zneužívaniu a neprimeranej propagácii jedného človeka, jeho názorov a postojov. Mestské zastupiteľstvo preto ešte v predchádzajúcom volebnom období schválilo štatút mestských novín, ktorý počíta so zriadením redakčnej rady, ktorá je tvorená z troch nezávislých zdrojov, pričom jedného zástupcu majú priamo v redakčnej rade aj občania mesta, ktorý je volený náhodným výberom, t.j. losovaním. Vtedajší primátor odmietal naplniť ustanovenia štatútu mestských novín a radšej vydávanie novín prerušil, napriek tomu, že k tomu neexistoval žiadny ekonomický, organizačný alebo právny dôvod. V meste Stupava teda v rokoch 2017- 2018 neboli vydávané mestské noviny takmer jeden celý rok. Súčasnosť: Došlo k plnej obnove vydávania novín za obsah ktorých plne zodpovedá redakčná rada. Pri zriadení redakčnej rady došlo k naplneniu ustanovení štatútu mestských novín. Mestské noviny v zmysle štatútu sa stávajú novinami, ktorých cieľom je objektívne a vyvážene informovať obyvateľov mesta o dianí v meste. Noviny sú otvorenou názorovou platformou a spĺňajú kritériá vyváženosti, objektivity a plurality. Vydávanie novín v Stupave sa riadi štatútom a zásadami vydávania, ktoré nepripúšťajú ich zneužívanie na politické účely a neprimeranú propagáciu komunálnych politikov. 2. Obnova vysielania mestského rozhlasu: Situácia predtým: Vysielanie mestského rozhlasu bolo v predchádzajúcom volebnom období jednostranným rozhodnutím vtedajšieho primátora mesta zrušené, pričom ako dôvod sa uvádzali technické problémy, ktoré však dlhodobo nikto neriešil. Súčasnosť: Došlo k plnej obnove vysielania mestského rozhlasu, ktorý tým plní svoju informačnú funkciu, tak ako v minulosti. 3. Oživenie činnosti MKIC (mestského kultúrneho a informačného centra): Situácia predtým: Činnosť MKIC bola postupne utlmovaná a táto kultúrna inštitúcia bola personálne oslabovaná až do situácie, keď v nej zostala pracovať len jedna osoba. Naopak postupne sa na mestskom úrade vytváralo kultúrne oddelenie so zvyšujúcim sa personálnym obsadením, ktorého úlohou bolo centralizovať všetky kultúrne akcie na mestskom úrade a v rámci rozpočtu mesta. Bola tiež snaha minulého vedenia mesta o odňatie správy majetku mesta (budovy s dvorom) z MKIC a sústredenie tejto správy majetku pod mestský úrad a vtedajšieho primátora mesta. Súčasnosť: Došlo k oživeniu činnosti MKIC v plnom rozsahu. Na základe výberového konania bola zvolená nová riaditeľka MKIC, ktorej vzdelanie a pracovné skúsenosti zodpovedajú činnosti tejto kultúrnej inštitúcie. Správa majetku a budov zostala pod MKIC, ktorá tento majetok môže opätovne v plnom rozsahu využívať na kultúrne a umelecké účely. MKIC bolo primerane personálne a finančne posilnené a v súčasnosti sa už plne venuje organizácii kultúrnych podujatí ako napr. Stupavské hody, resp. Dni zelá a pod. 4. Pomoc stupavskému futbalovému klubu a zvýšenie financií pre športové združenia: Situácia predtým: Futbalový areál bol daný do nájmu nájomcovi na obdobie 30 rokov, pričom nájomca sa zaviazal realizovať v tomto areáli investície minimálne v rozsahu 450 tisíc Eur. Nájomca sa zaviazal vybudovať dva plnohodnotné profily futbalových ihrísk (jedno s umelou trávou 4 generácie a jedno s prirodzenou trávou), jedno tréningové ihrisko v polovičnom profile, vybudovať osvetlenie a pod. Bolo zároveň dohodnuté, že stupavský futbalový klub, ktorý združuje stupavské deti a má licenciu zväzu, bude mať právo v tomto areáli bezplatne trénovať s tým, že bude znášať len primerané náklady na spotrebu energií. Keďže nedošlo ku včasnému vybudovaniu všetkých dohodnutých profilov ihrísk, ani k dohode o rozdelení časov a plôch a nákladov spotreby energií, bola ohrozená činnosť stupavského futbalového klubu v takmer všetkých kategóriách. Súčasnosť: Mesto nájomcovi najprv nájomnú zmluvu vypovedalo a následne, keď nájomca prejavil záujem vyriešiť všetky sporné záležitosti bola počas plynutia výpovednej lehoty uzatvorená nová zmluva formou dodatku k pôvodnej zmluve, v ktorej sa stanovujú nové lehoty na dokončenie investície v plnom rozsahu, ďalej v ktorej sa dojednáva konkrétne rozdelenie plôch a časov v areáli medzi nájomcu a stupavský klub a ktorá tiež konkretizuje rozdelenie nákladov spotreby energií futbalového areálu. Stupavský futbalový klub, ako aj mesto, dostali od nájomcu nové a konkrétne garancie dokončenia investície a využívania plôch, čo umožní ďalší rozvoj stupavského futbalu v budúcnosti. Okrem toho došlo v mestskom rozpočte v roku 2019 k navýšeniu podpory pre rozvoj hádzanej v meste o 9.000,-Eur, pričom celkový rozpočet na podporu aktivít občianskych združení pôsobiacich v meste dosiahol prvýkrát v tomto roku úroveň 35 tisíc Eur. ![]() Vážení spoluobčania, je takmer 9 mesiacov po komunálnych voľbách a novozriadené orgány mesta - primátor a mestské zastupiteľstvo sa snažia postupnými krokmi naplniť svoje volebné predsavzatia a vrátiť situáciu do normálneho transparentného fungovania stavu vecí, kde na prvom mieste je kooperatívna spolupráca a normálna ľudská komunikácia v rámci orgánov mesta smerujúca k riešeniu potrieb a záujmov občanov. Aj keď úplné a komplexné vyhodnotenie volebného programu z hľadiska splnených cieľov budeme môcť pripraviť až k záveru tohto volebného obdobia, predsa len dovoľujeme si postupne informovať občanov o krokoch, ktoré sa podarilo dosiahnuť, alebo ktoré sú vo vysokom štádiu rozpracovanosti. Ku každej informácie sa snažíme stručne vysvetliť aj situáciu, ktorá tu bola pred voľbami v rokoch 2014-2018 počas funkčného obdobia primátora Romana Maroša. Pripomíname, že ide o zhodnotenie situácie k mesiacu - september 2019, t.j. za prvých deväť mesiacov činnosti nového primátora mesta Petra Novisedláka a novozvoleného mestského zastupiteľstva. Tu sú aspoň niektoré z nich, ktoré budeme uverejňovať postupne podľa jednotlivých oblastí fungovania mesta: Riadenie mesta: 1. Obnova kontrolných funkcií mesta: Situácia predtým: Hlavná kontrolórka mesta bola na základe rozhodnutia predchádzajúceho primátora mesta - Romana Maroša premiestnená z mestského úradu do budovy Mestského kultúrneho a informačného centra (MKIC) a celé vedenie MKIC bolo zase úplne nelogicky premiestnené na mestský úrad. Takýmto spôsobom bola hlavná kontrolórka mesta izolovaná od podstatných kontrolných skutočností a bolo jej zamedzené riadne vykonávať kontrolnú činnosť už v štádiu rozhodovacích procesov a to preventívne. Komunikácia hlavnej kontrolórky mesta s vedením mesta prebiehala takmer výlučne písomne, neboli jej dodávané materiály a často tiež neboli dodržiavané odporúčania, ktoré sú výsledkom jej kontrolnej činnosti. Súčasnosť: Kancelária hlavnej kontrolórky mesta bola opätovne vrátená späť na mestský úrad, kontrolórka mesta je prítomná pri všetkých dôležitých rokovaniach a rozhodnutiach vedenia mesta a jej odporúčania sú novým vedením mesta rešpektované. Došlo teda k plnej obnove kontrolných funkcií mesta. 2. Zefektívnenie organizačnej štruktúry mestského úradu: Situácia predtým: Organizačná štruktúra mestského úradu sa na základe rozhodnutia predchádzajúceho primátora mesta - Romana Maroša menila takmer každý rok, pričom neustále dochádzalo k narastaniu nových oddelení mestského úradu. Organizačná štruktúra bola málo prehľadná, nelogická, pretože na mestskom úrade existovali oddelenia, ktoré nemali opodstatnenie a naopak neexistovali také samostatné oddelenia, ktoré mali zmysel z hľadiska racionálneho a efektívneho fungovania. Súčasnosť: Organizačná štruktúra mestského úradu sa zjednodušila a sprehľadnila. Boli zrušené dve oddelenia mestského úradu - oddelenie kultúry a oddelenie správy majetku a stavebný úrad dostal status samostatného oddelenia. Táto organizačná štruktúra vychádza z pozitívnych skúseností z minulých období a z odporúčaní odborníkov na správu vecí verejných. 3. Zlepšenie vzťahov a spolupráce pri fungovaní najdôležitejších orgánov mesta. Situácia predtým: Predchádzajúci primátor mesta Roman Maroš nerešpektoval desiatky uznesení mestského zastupiteľstva a svojim vetom zamedzil tomu, aby sa tieto uznesenia vykonali. Takisto nepredkladal na schválenie do mestského zastupiteľstva dôležité interné normy, ktoré podľa štatútu boli v kompetencii mestského zastupiteľstva (napr. smernica o sťažnostiach, resp. smernica o verejných obstarávaniach a pod.). V neposlednom rade pri rokovaniach mestského zastupiteľstva často porušoval rokovací poriadok, neprimerane komentoval vystúpenia predrečníkov a do rokovaní v rámci orgánov mesta - mestská rada a mestské zastupiteľstvo vnášal zbytočnú animozitu, napätie a divadelnú teatrálnosť. Súčasnosť: Došlo k zásadnému zlepšeniu spolupráce medzi mestským zastupiteľstvom a mestskou radou na jednej strane a primátorom mesta na strane druhej. Primátor nevetoval ani jedno jediné uznesenie mestského zastupiteľstva, väčšina uznesení sa plní alebo je v štádiu plnenia, všetky interné normy, ktoré sú v kompetencii mestského zastupiteľstva boli riadne predkladané na schválenie a to dokonca aj tie, ktoré boli predchádzajúcim vedením ignorované. Primátor sa zúčastňuje rokovaní komisií a na rokovaní mestského zastupiteľstva dôsledne dodržiava rokovací poriadok, rokovania vedie vecne a v pracovnom móde. 4. Spolupráca s občanmi a využívanie inštitútov priamej demokracie. Situácia predtým: Vo volebnom období 2014-2018 bolo v mestskom zastupiteľstve schválené všeobecne záväzné nariadenie o zvolávaní zhromaždení obyvateľov. Je to inštitút priamej demokracie, ktorý je zakotvený v ústave a v zákonoch SR. Na zhromaždeniach obyvateľov totiž občania nielen diskutujú s vedením mesta, ale majú aj právo schvaľovať tzv. záverečné vyhlásenie, ktoré má určitú politickú záväznosť pre vedenie mesta. V rokoch 2016, 2017 a 2018 zvolalo mestské zastupiteľstvo prvé zhromaždenia obyvateľov na riešenie závažných káuz mesta, pričom vo všetkých troch prípadoch vtedajší primátor mesta tieto zhromaždenia ignoroval. Súčasnosť: Došlo k dohode, že zhromaždenia obyvateľov mesta sa vo volebnom období 2018-2022 budú konať 2x do roka (v polovici a na konci roka) a budú konané za prítomnosti primátora mesta. Na prvom zhromaždení v mesiaci jún 2019 sa novozvolený primátor mesta osobne zúčastnil a sľúbil občanom splniť všetky záverečné vyhlásenia, ktoré na zhromaždení prijali. Došlo teda k zlepšeniu spolupráce medzi občanmi a vedením mesta a využívaniu inštitútov priamej demokracie, tak aby hlas občanov mal pri riadení mesta rozhodujúcu úlohu. |
Kategórie blogov
All
Archív blogov
December 2020
|