![]() Že nám cesta autom cez Stupavu trvá v istých hodinách aj 15 minút to už nie je žiadne nóvum a dokonca si na to už začíname zvykať. Ešteže prišli prázdniny a môžeme si trošku vydýchnuť. No nebolo tomu tak vždy. Mesto bolo v ktorúkoľvek hodinu v zásade bez problémov prejazdné. Keď som kandidoval na post poslanca mestského zastupiteľstva, mal som v merku aj túto otázku. Riešenie sa ponúkalo v dvoch častiach. Prvá je vybudovanie prejazdu cez Štúrovu ulicu, ako spojnicu medzi Železničnou a Devínskou cestou, čo by pomohlo vodičom, ktorí cestujú do VW, resp. chcú sa dostať cez Devínsku novú Ves alebo Dúbravku do centra Bratislavy alebo na diaľnicu v smere na Bratislavu, či Brno. Druhou časťou je kruhový objazd pred Stupavou blízko benzínovej pumpy Jurki s prípojom na Mariánsku ulicu “poza humná“, tzv. Mástsky obchvat. Táto komunikácia by odľahčila Hlavnú ulicu a jej prípojky - Školskú ulicu a Nám. Sv. Trojice. Prvá časť je finančne menej náročná a viem si predstaviť, že v najbližšom období by sa mohla aj zrealizovať. Druhá časť je finančne vysoko náročná kvôli mokradiam a podmáčanému terénu, pričom odhadovaná suma je vo výške cca 1 milión eur. Ak by sa podarili tieto dve komunikácie zrealizovať, Stupava by si z pohľadu dopravy mohla celkom vydýchnuť za predpokladu, že nevznikne prílev ďalších nových áut. Toto nás však v najbližšej dobe nečaká. Veľmi akčným spôsobom sa na nás rúti okrem iného výstavba Polygónu s odhadovaným prírastkom 2500 áut, výstavba oproti hotelu Stupava, na ľavej strane smer Borinka (oblasť Obora), kde je už v postupnej realizácii 36 malopodlažných domov, projekt Zadná s 37 bytovými jednotkami, Lesná a ďalšie. Po dokončení týchto developerských aktivít sa Stupava zasekne v dopravnom uzle a už jej nepomôže ani prípoj na diaľnicu na severnej časti Stupavy. Žiaľ deje sa to, na čo občianske združenie Stupava Nahlas upozorňovalo pri schvaľovaní zmien a doplnkov územného plánu č. 1a/2012 (ZaD ÚP č. 1a) v roku 2014. Dnes takmer po dvoch rokoch už táto hrozba začína naberať reálne kontúry. ![]() Všetky možnosti výstavby teda určuje a limituje územný plán mesta a preto je ho potrebné navrhovať a schvaľovať s veľkou obozretnosťou na budúce dôsledky. Toto sa žiaľ v minulosti nie veľmi robilo. Povolená výstavba v oblasti zberného dvora je toho dôkazom. O problémoch zo spodnou vodou a tiež návalovými dažďami by tamojší obyvatelia vedeli dlho rozprávať. Niektorí boli o havarijnom stave informovať na posledných dvoch Mestských zastupiteľstvách a žiadať o urgentnú pomoc. Niečo podobné sa na nás chystá vo výstavbe vyššie spomínaných 36 malopodlažných domov, ktoré sa majú stavať v časti, kde sa blízky potok vie veľmi rád vyliať. Deje sa tak už niekoľko desaťročí. Celá táto oblasť je vlastne taký vodný vankúš, na ktorom má výstavba stáť. V tomto ma udivuje developerská aktivita, ktorá do takéhoto rizika ide a tiež mi je už teraz ľúto budúcich obyvateľov, ktorých zláka krásna vizualizácia s bývaním pri lese, čo je síce pekné na obrázku ale les si prináša so sebou aj svoje nástrahy. Príroda má svoje zákony a oklamať sa nenechá. Takže môžeme predpokladať, že tento malý potôčik sa o niekoľko desiatok alebo stoviek metrov prejaví vo svetle, v ktorom by sme ho nechceli vidieť. Doplatia nato obyvatelia, ktorí už blízko neho bývajú. Žiaľ každá voľná plocha je akoby pastva pre aktivity developerov s cieľom ju zastavať. Má to jednu chybičku. Stupava nie je nafukovacia. Z jednej strany je ohraničená diaľnicou a z druhej strany Malými Karpatmi. Územný plán vyššieho stupňa (čiže Bratislavského samosprávneho kraja) hovorí, že územné plány samospráv nemajú počítať s rozširovaním miest a obcí a zakazujú výstavbu blízko lesov a na ornej pôde, ale preferuje výstavbu v zastavanom území. Toto pravidlo platilo aj pri schvaľovaní ZaD ÚP č. 1a, ale nebolo dodržané. Čo nám teda z tohto vyplýva? Nová výstavba musí byť silno koordinovaná v najlepšom záujme mesta a jeho obyvateľov, čo sa v minulosti nie vždy dialo. Dôsledky už znášame a budeme znášať ešte veľmi dlho. Je potrebné dbať na občiansku vybavenosť, ktorá kapacitne zvládne plánovaný počet nových obyvateľov. Hlavným vodítkom je dopravné napojenie, ktoré už stráca svoje možnosti. Môžeme postaviť ešte mnoho ciest v Stupave, ale všetky sa stretnú buď na Hlavnej ulici alebo na diaľnici D2, pričom výsledok je rovnaký. Dopravné zápchy v stále častejších časových intervaloch, nespokojní vodiči, nekomfortnosť bývania a tým je povedané vlastne všetko. Takže, ak opäť uvidíte našich poslancov za niektoré horúce problémy silno kričať, tak je to preto, lebo chceme zachovať Stupavu peknú a príjemnú pre život v nej. Martin Smeja, poslanec MsZ |
Kategórie blogov
All
Archív blogov
December 2020
|