![]() Ľubomír Bugala žije v Stupave s manželkou a dvoma deťmi. Pracuje ako projektový manažér. Angažovať vo veciach verejných sa rozhodol po tom, ako videl, že Stupava sa neuberá tým správnym smerom. Namiesto toho, aby určovali jej podobu občania, doterajšie samosprávy stále viac ustupovali developerom. „Stupava potrebuje primátora a poslancov, ktorí budú zastupovať záujmy občanov mesta, nie developerov – zastupiteľstvo, ktoré bude konať s najlepším úmyslom, nezištne a odborne,“ vravel Ľubomír Bugala pred poslednými voľbami. Podarilo sa to? Vaše predvolebné heslo bolo: „Tvár Stupavy nech tvoria občania, nie developeri“. Vysvetlime ho a najmä – ako je na tom Stupava po dvoch rokoch od volieb? Toto heslo je stále aktuálne a súvisí s výstavbou v našom meste. Stále sa stavia aj na miestach, kde by sa nemalo, v dôsledku toho, nám ubúda zelene a prináša to aj ďalšie problémy. Výstavba by mala prebiehať rozumne, ruka v ruke s rozvojom infraštruktúry, čo sa stále nedeje a žiaľ poslanci to už v situácii so schváleným územným plánom nevedia ovplyvniť. Momentálne je to v rukách mesta a stavebného úradu, aby výstavbu reguloval. Situácia sa neustále vyvíja a posúva, avšak nie dobrým smerom. Súčasný primátor totiž nemá záujem tento stav meniť. Komunikácia medzi primátorom Romanom Marošom, poslancami a občanmi ohľadom tejto témy je naozaj na nízkej úrovni. Napríklad primátor odmieta zdieľať informácie, ktoré má, pokiaľ ide o zmluvu medzi spoločnosťou Polygon a mestom Stupava, ktorá vraj zabezpečuje mestu podiel na zisku. Je to zmluva, o ktorej nevie v súčasnosti nikto nič okrem pána primátora, čo nie je dobré, pretože poslanci majú v kompetencii rozhodovanie o majetku mesta. Nie ste teda úplne proti výstavbe, len proti výstavbe, ako sa deje v súčasnosti. Je to tak? Určite nie som proti tomu, aby sa v Stupave stavalo, len si myslím, že by to malo byť na rozumne zvolených územiach. V Stupave je veľké množstvo miest, kde sa môže stavať v súlade s územným plánom, ktorý bol platný pred zmenou 1a/2012. Každá výstavba by mala byť podmienená dostačujúcou infraštruktúrou. A to sa nedeje. Zastavujú sa územia mimo centrálneho územia Stupavy, ktoré však aj tak skončia, pokiaľ ide o dopravu, na jednej hlavnej komunikácii. Druhá vec je, že sa absolútne nerieši výstavba škôl, škôlok, obchodov a tak ďalej. Stavajú sa nové obytné štvrte bez infraštruktúry. Kritizujete súčasné vedenie mesta. Mohlo toto všetko byť niekde inde, ak by ste ťahali za jeden povraz? Určite sme sa už mohli za tieto dva roky výrazne posunúť. Avšak v súčasnosti je akýkoľvek návrh, ktorý vyjde od poslancov, primátorom Romanom Marošom automaticky bojkotovaný. Vidno to na množstve uznesení, ktoré jednoducho nepodpísal. Čo vy osobne považujete za najvypuklejšie problémy mesta? Jeden z najväčších problémov je doprava. Už teraz je to veľký problém a ani si nechcem predstaviť, čo to bude o pár rokov, keď sa zastavajú nové časti Stupavy. Ďalej je to občianska vybavenosť. Máme tu len jednu relevantnú obchodnú sieť, kde sa dá nakupovať bez riskovania svojho zdravia. Nehovoriac o školách a škôlkach. Podľa mňa by dávalo zmysel, keby pribudla ďalšia škola. Stupava už má dostatočný počet obyvateľov na druhú školu. Bolo by to lepšie riešenie, ako rozširovanie existujúcej. Je na to viacero dôvodov. Jednak preto, aby boli dostupnejšie a tiež diverzifikované miesta, kde budú žiaci dochádzať. Ďalším dôvodom je, aby sa vytvárala konkurencia. Obe školy by boli nútené pracovať na kvalite vzdelávania, čo je ich primárnou úlohou. Máte predstavu, čo by v súvislosti s dopravou Stupave pomohlo? Vo finančných možnostiach mesta je rekonštrukcia Štúrovej ulice, ktorá by sčasti odľahčila dopravu na Hlavnej ulici. Ďalšia komunikácia, ktorá by mestu pomohla, je obchvat Mástu smerom pod Vrchnú horu a pripojenie nových štvrtí, ktoré sú východne od hlavnej cesty. Takto by sa dala diverzifikovať doprava, ktorá ide v súčasnosti po Školskej ulici. Toto je však oveľa dlhšia a nákladnejšia komunikácia z dôvodov komplikovaných podmienok na výstavbu kvôli podložiu. Práve tu by bol priestor na to, aby developeri, ktorí chcú stavať nové štvrte, prispeli na cestnú infraštruktúru. V neposlednom rade by pomohol severný obchvat Stupavy, kde by sa napojila aj diaľnica D2 smerom na Vysokú pri Morave. Aby všetky autá zo severnej časti mesta nemuseli ísť cez centrum. Čo plánujete presadzovať v najbližšom období? Miesto, kde sa vidím, je pomoc rodinám v Stupave. Veľký problém je s dopravou detí do školy v hlavnej špičke. Toto by sa dalo sčasti vyriešiť prostredníctvom školského autobusu. Ďalšia dôležitá téma pre mesto je získavanie nových finančných prostriedkov, avšak nie cez zvyšovanie daní, ale zvýšením motivácie ľudí prihlásiť sa k trvalému pobytu, prípadne daňami, ktoré by priniesli prostriedky z novej bytovej výstavby, keďže tá zaťažuje mesto dodatočnými nákladmi. V tomto sa chcem angažovať. Prečo toto všetko robíte, aký je váš vzťah k Stupave? Ja nie som Stupavčanom od narodenia, našiel som si manželku zo Stupavy. Bývam tu 12 rokov, mám dve deti, ktoré tu chodia do školy. Samozrejme som si Stupavu ihneď obľúbil, preto sme sa rozhodli, že tu zotrváme. Myslím si, že je to nádherné mesto, akurát v súčasnosti nesmeruje tam, kde má. Momentálne sa rozhoduje o tom, ako bude Stupava vyzerať o 30 rokov, ako ju zanecháme našim deťom. Rozumným územným plánovaním by sme mali zabezpečiť, aby aj naďalej zostala pekným a obývateľným mestom pre všetkých. Bude takto vyzerať Stupava v r. 2046?
|
Kategórie blogov
All
Archív blogov
December 2020
|