![]() Vážení spoluobčania, je takmer 9 mesiacov po komunálnych voľbách a novozriadené orgány mesta - primátor a mestské zastupiteľstvo sa snažia postupnými krokmi naplniť svoje volebné predsavzatia a vrátiť situáciu do normálneho transparentného fungovania stavu vecí, kde na prvom mieste je kooperatívna spolupráca a normálna ľudská komunikácia v rámci orgánov mesta smerujúca k riešeniu potrieb a záujmov občanov. Aj keď úplné a komplexné vyhodnotenie volebného programu z hľadiska splnených cieľov budeme môcť pripraviť až k záveru tohto volebného obdobia, predsa len dovoľujeme si postupne informovať občanov o krokoch, ktoré sa podarilo dosiahnuť, alebo ktoré sú vo vysokom štádiu rozpracovanosti. Ku každej informácie sa snažíme stručne vysvetliť aj situáciu, ktorá tu bola pred voľbami v rokoch 2014-2018 počas funkčného obdobia primátora Romana Maroša. Pripomíname, že ide o zhodnotenie situácie k mesiacu - september 2019, t.j. za prvých deväť mesiacov činnosti nového primátora mesta Petra Novisedláka a novozvoleného mestského zastupiteľstva. Tu sú aspoň niektoré z nich, ktoré budeme uverejňovať postupne podľa jednotlivých oblastí fungovania mesta: Riadenie mesta: 1. Obnova kontrolných funkcií mesta: Situácia predtým: Hlavná kontrolórka mesta bola na základe rozhodnutia predchádzajúceho primátora mesta - Romana Maroša premiestnená z mestského úradu do budovy Mestského kultúrneho a informačného centra (MKIC) a celé vedenie MKIC bolo zase úplne nelogicky premiestnené na mestský úrad. Takýmto spôsobom bola hlavná kontrolórka mesta izolovaná od podstatných kontrolných skutočností a bolo jej zamedzené riadne vykonávať kontrolnú činnosť už v štádiu rozhodovacích procesov a to preventívne. Komunikácia hlavnej kontrolórky mesta s vedením mesta prebiehala takmer výlučne písomne, neboli jej dodávané materiály a často tiež neboli dodržiavané odporúčania, ktoré sú výsledkom jej kontrolnej činnosti. Súčasnosť: Kancelária hlavnej kontrolórky mesta bola opätovne vrátená späť na mestský úrad, kontrolórka mesta je prítomná pri všetkých dôležitých rokovaniach a rozhodnutiach vedenia mesta a jej odporúčania sú novým vedením mesta rešpektované. Došlo teda k plnej obnove kontrolných funkcií mesta. 2. Zefektívnenie organizačnej štruktúry mestského úradu: Situácia predtým: Organizačná štruktúra mestského úradu sa na základe rozhodnutia predchádzajúceho primátora mesta - Romana Maroša menila takmer každý rok, pričom neustále dochádzalo k narastaniu nových oddelení mestského úradu. Organizačná štruktúra bola málo prehľadná, nelogická, pretože na mestskom úrade existovali oddelenia, ktoré nemali opodstatnenie a naopak neexistovali také samostatné oddelenia, ktoré mali zmysel z hľadiska racionálneho a efektívneho fungovania. Súčasnosť: Organizačná štruktúra mestského úradu sa zjednodušila a sprehľadnila. Boli zrušené dve oddelenia mestského úradu - oddelenie kultúry a oddelenie správy majetku a stavebný úrad dostal status samostatného oddelenia. Táto organizačná štruktúra vychádza z pozitívnych skúseností z minulých období a z odporúčaní odborníkov na správu vecí verejných. 3. Zlepšenie vzťahov a spolupráce pri fungovaní najdôležitejších orgánov mesta. Situácia predtým: Predchádzajúci primátor mesta Roman Maroš nerešpektoval desiatky uznesení mestského zastupiteľstva a svojim vetom zamedzil tomu, aby sa tieto uznesenia vykonali. Takisto nepredkladal na schválenie do mestského zastupiteľstva dôležité interné normy, ktoré podľa štatútu boli v kompetencii mestského zastupiteľstva (napr. smernica o sťažnostiach, resp. smernica o verejných obstarávaniach a pod.). V neposlednom rade pri rokovaniach mestského zastupiteľstva často porušoval rokovací poriadok, neprimerane komentoval vystúpenia predrečníkov a do rokovaní v rámci orgánov mesta - mestská rada a mestské zastupiteľstvo vnášal zbytočnú animozitu, napätie a divadelnú teatrálnosť. Súčasnosť: Došlo k zásadnému zlepšeniu spolupráce medzi mestským zastupiteľstvom a mestskou radou na jednej strane a primátorom mesta na strane druhej. Primátor nevetoval ani jedno jediné uznesenie mestského zastupiteľstva, väčšina uznesení sa plní alebo je v štádiu plnenia, všetky interné normy, ktoré sú v kompetencii mestského zastupiteľstva boli riadne predkladané na schválenie a to dokonca aj tie, ktoré boli predchádzajúcim vedením ignorované. Primátor sa zúčastňuje rokovaní komisií a na rokovaní mestského zastupiteľstva dôsledne dodržiava rokovací poriadok, rokovania vedie vecne a v pracovnom móde. 4. Spolupráca s občanmi a využívanie inštitútov priamej demokracie. Situácia predtým: Vo volebnom období 2014-2018 bolo v mestskom zastupiteľstve schválené všeobecne záväzné nariadenie o zvolávaní zhromaždení obyvateľov. Je to inštitút priamej demokracie, ktorý je zakotvený v ústave a v zákonoch SR. Na zhromaždeniach obyvateľov totiž občania nielen diskutujú s vedením mesta, ale majú aj právo schvaľovať tzv. záverečné vyhlásenie, ktoré má určitú politickú záväznosť pre vedenie mesta. V rokoch 2016, 2017 a 2018 zvolalo mestské zastupiteľstvo prvé zhromaždenia obyvateľov na riešenie závažných káuz mesta, pričom vo všetkých troch prípadoch vtedajší primátor mesta tieto zhromaždenia ignoroval. Súčasnosť: Došlo k dohode, že zhromaždenia obyvateľov mesta sa vo volebnom období 2018-2022 budú konať 2x do roka (v polovici a na konci roka) a budú konané za prítomnosti primátora mesta. Na prvom zhromaždení v mesiaci jún 2019 sa novozvolený primátor mesta osobne zúčastnil a sľúbil občanom splniť všetky záverečné vyhlásenia, ktoré na zhromaždení prijali. Došlo teda k zlepšeniu spolupráce medzi občanmi a vedením mesta a využívaniu inštitútov priamej demokracie, tak aby hlas občanov mal pri riadení mesta rozhodujúcu úlohu. |
Kategórie blogov
All
Archív blogov
December 2020
|