Stupava Nahlas
  • Aktuality
  • Komunálne voľby 2018
  • Spolu to dokážeme
  • Témy
    • Kauza erb a logo mesta Stupava
    • Evidencia obyvateľov
    • Všeobecné
    • Pamiatky
    • Park a kúpalisko
    • Zmeny v ÚP
    • Mestská doprava
    • Technické služby
    • Kanalizácia a čistička
    • Borník - Dubník
    • Mestské zastupiteľstvo >
      • O čo nám ide
  • Dokumenty
  • O nás

Pravda o schválenom rozpočte, časť II.

1/25/2017

Comments

 
Picture
V prvej časti článku sme sa ako poslanci mestského zastupiteľstva a členovia Mestskej rady mesta Stupava venovali viac menej okolnostiam, ktoré súvisia so schvaľovaním rozpočtu mesta na rok 2017, aby sme vysvetlili potrebu prípravy pozmeňovacieho návrhu, ktorý bol v mestskom zastupiteľstve schválený. V tejto časti sa pokúsime vysvetliť základné parametre schváleného rozpočtu, aby bolo občanom mesta zrejmé, že schválením rozpočtu nedošlo k zníženiu bezpečnosti obyvateľov, ohrozeniu zdravia pracovníkov a návštevníkov mestského úradu, tak ako sa to snaží vysvetliť primátor mesta vo svojom článku zverejnenom v „Stupavských novinách“.
 
Strašenie občanov vyvolávaním hystérie
Treba tiež pripomenúť, že postoj primátora navyše podporila poslankyňa mestského zastupiteľstva Štefánia Móricová, ktorá v tom istom vydaní „Stupavských novín“ v článku nazvanom „Investície (nielen) do lekárskej starostlivosti sú nutné“ uvádza, že v dôsledku neschválenia zvýšenia daní sa nebudú môcť realizovať investície do opravy elektroinštalácií v zdravotnom stredisku, čím v konečnom dôsledku budú musieť naši občania naďalej cestovať do Bratislavy za rehabilitačným lekárom, ortopédom, či chirurgom. A navyše akoby stresu a strašenia nebolo dosť, v tom istom vydaní tzv. „mestských novín" ich šéfredaktor oznamuje, že v dôsledku neschválenia navrhovaného rozpočtu pre MKIC, stupavské noviny prestanú byť vydávané.

Finančná situácia mesta
Dovoľte, aby sme sa najprv vyjadrili k celkovej finančnej situácii mesta a k schválenému rozpočtu a potom postupne aj ku všetkým vyššie uvedeným strašeniam primátora a jemu oddanej poslankyne.
 
V prvom rade je potrebné uviesť, ž mesto Stupava má od roka 2014 každoročne vyššie príjmy z podielových daní z príjmov fyzických osôb, ktoré štát prostredníctvom Ministerstva financií SR prerozdeľuje medzi mestá a vyššie územné celky. Celkový nárast tejto dane od roku 2014 do roku 2017, t.j. za tri roky je v sume 1.324.197,-€. Okrem toho naši poslanci zo združenia „Stupava nahlas“ a z koalície „Spolu za Stupavu“ v mestskom zastupiteľstve pripravili a schválili návrh nového všeobecne záväzného nariadenia v zmysle ktorého sa v meste ustanovuje poplatok za rozvoj, ktorý budú platiť developeri a stavebníci nových objektov, predovšetkým bytov a domov. Podľa počtu stavebných povolení vydaných za posledné tri roky je možné predpokladať, že výnosy tohto poplatku budú veľmi zaujímavým a hodnotným prínosom do rozpočtu mesta, ktorý pomôže financovať mnohé rozvojové potreby.
 
Podmienkou dobrého hospodárenia je však schopnosť udržať bežné výdavky mesta na rozumnej úrovni, pretože tieto výdavky nám narástli od roka 2014 zo sumy 2.523.878,-€ na sumu 3.221.308,-€, teda o viac ako 697.430,-€. Ide o najrýchlejšie rastúce výdavky, kde pod rôznymi opravami a úpravami majetku sa skrývajú mnohé rozpočtové diery a riziká. Inak povedané, pokiaľ dokážeme rozumne v tomto meste hospodáriť predovšetkým s bežnými výdavkami dokážeme pokryť všetky nevyhnutné potreby mesta, čoho príkladom je aj schválený návrh rozpočtu, ktorý zreálňuje príjmy a drží pod kontrolou výdavky bežného rozpočtu ale tak, aby neboli ohrozené investičné aktivity a potreby mesta.
 
Čísla veľa napovedia
Nechceme čitateľov zaťažovať číslami, ale predsa len niekoľko porovnaní: Poslancami schválený návrh rozpočtu počíta s kapitálovými výdavkami na výstavbu chodníkov konkrétne na uliciach Marcheggská, Mariánska, Dolná, Železničná, a výstavbu parkoviska pri zdravotnom stredisku v celkovej výške kapitálových výdavkov 150.000,-€. Okrem toho poslancami schválený návrh rozpočtu počíta kompletnou rekonštrukciou Gaštanovej ulice v celkovej výške 25.000,-€, čím plní sľub mesta daný občanom tejto ulice pred viac ako 10 rokmi. Primátorov návrh kapitálových výdavkov s výstavbou chodníkov, či rekonštrukciou žiadnej cesty vôbec nepočítal. Okrem toho schválený návrh rozpočtu počíta aj s investíciami do technickej infraštruktúry čerpačky odpadových vôd vyčlenením sumy vo výške 55.000,-€ na nákup novej hrablice s lisom a dúchadla. Celkovo majú vodárne a kanalizácie vylepšený rozpočet aj pri oprave a údržbe kanalizačnej siete, kde sa rozpočet navýšil o 14.000,-€. Primátorov návrh rozpočtu s uvedenými výdavkami vôbec nepočítal. Okrem uvedených skutočností schválený rozpočet navýšil príjmy na vecných plneniach pre mestskú príspevkovú organizáciu – Verejnoprospešné služby o cca 50.000,-€, čo umožní tejto organizácii prijať nových zamestnancov, ktorí by mohli prispieť k rozšíreniu portfólia služieb a zvýšeniu vlastných príjmov tejto príspevkovej organizácie.
 
Za zmienku stojí aj niekoľko čísiel, ktoré svedčia o tom, ako schválený rozpočet šetrí s verejnými zdrojmi. Pokiaľ ide o mzdy, platy a osobné vyrovnania pracovníkov mestského úradu schválený rozpočet znížil navrhovanú rozpočtovanú sumu vo výške 598.922,-€ na sumu 570.000,-€. Treba však povedať, že aj po znížení je táto suma stále vyššia o takmer 23.000,-€ oproti roku 2016, takže existuje reálny priestor na valorizáciu platov zamestnancov mestského úradu. Celkovo tieto výdavky od roku 2014 narástli zo sumy 402.958,-€ na sumu 570.000,-€, t.j. o 167.042,-€ a teda nie je možné povedať, že by poslanci nemysleli aj na potreby zamestnancov mestského úradu. Takisto treba férovo uviesť, že pokiaľ primátor mesta bude naďalej pred mestským zastupiteľstvom tajiť výsledky personálneho auditu, ktorý dalo mesto zhotoviť ešte v prvej polovici roka 2015, v budúcnosti neprichádza do úvahy žiadne ďalšie zvyšovanie personálnych výdavkov, pretože najprv musíme vedieť personálne potreby mesta a až potom zvyšovať prostriedky na pokrytie týchto potrieb. V neposlednom rade sa chceme dotknúť niektorých vecí, ktoré sú katastroficky vykresľované v propagačnom médiu s názvom „Stupavské noviny“.
 
Zdravotné stredisko
Prvou z nich je zdravotné stredisko v ktorom boli primátorom navrhované investície do rekonštrukcie elektrickej siete vo výške 100.000,-€ a schválený rozpočet túto sumu znížil na 50.000,-€. Treba povedať, že rekonštrukcia zdravotného strediska má plnú podporu mestského zastupiteľstva a my naozaj budeme radi, ak sa podarí dať elektrické rozvody v tejto budove do takého stavu, aby v Stupave mohol fungovať röntgen, rehabilitačný lekár, chirurg aj ortopéd, tak ako to píše pani poslankyňa Móricová. Na rozdiel od pani poslankyne si však nemyslíme, že vec treba riešiť takým spôsobom, že do mestského rozpočtu zapracujeme sumu 100.000,-€ bez akejkoľvek kalkulácie, cenových ponúk, či iného podkladového materiálu. Ak by sme to urobili takmer naisto by rekonštrukcia stála 100.000,-€, resp. aj viac a zostal by priestor na tučné provízie. Zodpovedný hospodár s verejnými zdrojmi však takto postupovať nemôže.
 
Už v prvej časti tohto článku bolo uvedené, že finančná komisia konštatovala potrebu zdokladovania oprávnenosti rozpočtového výdavku týkajúceho sa zdravotného strediska. Nič však predložené nebolo. Aj laikovi je pritom zrejmé, že navrhovaná suma na opravu elektrických rozvodov v tejto budove je značne nadhodnotená, čo bolo možné zo strany primátora jednoducho vyvrátiť predložením podkladového materiálu, ktorý by zdôvodňoval potrebu tohto výdavku v tejto konkrétnej výške. Avšak z dôvodu, že sme v zásade neboli proti rekonštrukcii elektrických obvodov v zdravotnom stredisku, túto kapitolu sme v rozpočte otvorili avšak v nižšej sume, s ktorou môžeme ísť do verejnej súťaže, aby sme tlačili víťazný návrh cenovo čo najnižšie a následne po doložení cenovej ponuky, výkazu výmer, a projektovej dokumentácie, by sme sumu upravili jej zreálnením. Tento postup však zjavne nevyhovuje niekomu v pozadí, kto sa teší už na tučné provízie.
 
Verejné osvetlenie a rekonštrukcia mestského úradu
Druhý príkladom je oprava verejného osvetlenia, kde bola znížená navrhovaná suma v hodnote 120.000,-€ na sumu 50.000,-€. Bez toho, aby bolo jasné, čo ideme rekonštruovať, v akom rozsahu a použitím akých materiálov, nie je možné len tak pánovi primátorovi vystavovať „bianco šek“, pretože na rozdiel od pani poslankyne Móricovej sa chceme stavať zodpovedne k verejným zdrojom pochádzajúcich od občanov.
 
V neposlednom rade bola spomenutá rekonštrukcia mestského úradu, kde je potrebná sanácia prízemia budovy kvôli pretrvávajúcim pliesňam v kancelárskych priestoroch. Už v čase prípravy rozpočtu bolo komunikované, že na opravu budovy je potrebné vyčleniť cca 73.000,-€. Podľa názoru pána primátora uvedeného v „Stupavských novinách“ zamestnanci budú pracovať v hygienicky nevyhovujúcich priestoroch výsledkom čoho môže byť narušenie chodu mestského úradu. Škoda, že na narušenie chodu mestského úradu pán primátor nemyslel minulý rok, keď si veľkoryso dať zrekonštruovať svoju osobnú kanceláriu na prvom poschodí, zatiaľ čo jeho zamestnanci na prízemí pracovali v pliesňach.
 
Každý z čitateľov tohto článku, ktorý pri predstave o práci v prostredí plnom pliesní už odpadáva od strachu, sa však môže upokojiť. Na rutinnú a štandardnú údržbu budov, objektov a pod. bola v rozpočte poslancami vyčlenená suma vo výške 80.000,-€, čo predstavuje dostatočné krytie na odstránenie pliesní na prízemí budovy. Pokiaľ tieto pliesne budú „starostlivým“ pánom primátorom odstraňované hospodárne, z tejto sumy navyše zostane aj časť zdrojov na iné aktivity súvisiace s rutinnou a štandardnou údržbou budov, ktoré sa každoročne vynakladajú na tento účel.
 
Vo všetkých uvedených prípadoch boli teda rozpočtové kapitoly otvorené a nikto nemôže povedať, že nebol daný priestor na opravy vereného osvetlenia, elektrických rozvodov zdravotného strediska, či mestského úradu. Žiadna katastrofa sa teda nekoná. Teraz záleží len na pánovi primátorovi, či poskytnutý priestor využije alebo ako obyčajne sa bude tváriť ako urazené dieťa, ktorému zobrali hračku s tým, že následne bude trucovať a uvedené opravy nezrealizuje, pretože podľa jeho názoru sa zrealizovať nedajú.
 
Problematika MKIC
V neposlednom rade sa musíme stručne zmieniť aj o problematike Mestského kultúrneho a informačného centra (MKIC) a ku schválenému rozpočtu vo vzťahu k tejto príspevkovej organizácii. Výdavky mesta na MKIC (teda príspevok z rozpočtu mesta na potreby MKIC) boli v roku 2014 vo výške 128.234,-€ a v roku 2015 vo výške 153.303,-€. V roku 2016 boli tieto výdavky rozpočtované na sumu 135.000,-€, avšak v priebehu roka boli navýšené o cca 75.000,-€ z dôvodu, že príjmy z nájmov za „Dni zelá“ sa mimoriadne preúčtovali z rozpočtu mesta do MKIC.
 
Vychádzajme teda z toho, že reálne potreby MKIC, z ktorých organizácia dokáže zabezpečiť všetky svoje činnosti sú cca vo výške niekde medzi 140.000,- až 150.000,-€, pretože zhruba takto boli aj rozpočtované v predchádzajúcich troch rokoch. Buďme však maximalisti, pretože máme radi kultúru s tým, že môžeme ustáliť, že potreby MKIC budeme z rozpočtu mesta uspokojovať sumou 150.000,-€.
 
V roku 2017 však došlo k zmene v tom, že náklady súvisiace so spotrebou elektriky, plynu a vodného a a stočného, neznášalo MKIC zo svojho rozpočtu, ale tieto náklady znáša mesto vo svojom rozpočte. V rozpočte mesta teda došlo k navýšeniu výdavkov z tohto titulu zo sumy 4.700,-€ na sumu 35.200,-€, teda o 30.500,-€. Logicky bolo potrebné o túto sumu znížiť príspevok do MKIC, pretože keď tento náklad znáša mesto priamo, na strane MKIC dochádza k šetreniu výdavkov v sume 30.500,-€. Podobným spôsobom všetky výdavky súvisiace s knižnicou v celkovej výške 48.933,-€ prešli pod mesto a teda o túto sumu bolo možné znížiť príspevok mesta do MKIC.
 
Celkovo teda rozpočet MKIC bolo možné krátiť zo sumy 150.000,-€ o sumu cca 80.000,-€, pretože tieto náklady už neznášalo ďalej MKIC ale priamo mesto vo svojom rozpočte. Ak by tieto náklady neznášalo mesto ale priamo MKIC v takom prípade by sa znížili výdavky mesta o sumu 80.000,-€ a o túto sumu by sa navýšil príspevok mesta do MKIC, ktorý by v takom prípade dosiahol sumu 155.000,-€. Okrem toho MKIC má aj vlastné príjmy z hlavnej činnosti a z podnikateľskej činnosti, ktoré napríklad len v roku 2016 dosiahli úroveň 156.500,-€. Na rok 2017 sa predpokladaná, že by tieto vlastné tržby z hlavnej činnosti a podnikateľskej činnosti (za prenájom priestorov a predaj výrobkov a služieb) mali dosiahnuť sumu 147.650,-€. Celkov teda reálne má MKIC k dispozícii na rok 2017 sumu 302.650,-€ (t.j. rozpočtovaných75.000 € + z vlastnej činnosti 147.650 € + 80.000,- €, ktoré znáša mesto) a teda celkový rozpočet MKIC je o 11.150,-€ vyšší ako bol v roku 2016 (kedy príspevok mesta a tržby z vlastnej činnosti predstavovali 291.500,-€)
Z toho vyplýva, že MKIC má reálne k dispozícii o 11.150,-€ viac ako v roku 2016 a teda tejto príspevkovej organizácii musí postačovať rozpočtovaná suma 70.000,-€, aby pokryla potreby tejto organizácie, pokiaľ táto bude vykonávať podobné činnosti, ako za posledné tri roky. Schválený rozpočet však počíta so sumou pre MKIC vo výške 75.000,-€ a teda príbeh o tom, že nie sú zdroje na vydávanie mestských novín je v ríši rozprávok, ktorým neverí ani samotný rozprávač.
Picture
Zhrnutie
Pokiaľ teda ide o schválený rozpočet mesta Stupava na rok 2017, tento je najlepší aký mohol byť vzhľadom na podmienky mesta a celkovú realitu. Rozpočet je rozvojový a pro-investičný, rozumne šetrí bežné výdavky, pamätá na investície do ciest a chodníkov, navyšuje mzdové prostriedky mestskému úradu, zvyšuje celkové zdroje pre Vodárne a kanalizácie, s.r.o. a Verejnoprospešné služby mesta, pamätá aj na opravy mestského majetku navrhované primátorom a navyše je ešte aj rozpočtom prebytkovým, t.j. celkové príjmy rozpočtu prevyšujú jeho výdavky. Celé sa to podarilo zrealizovať aj napriek tomu, že od občanov nevyťahujeme ďalšie zdroje v podobe zvýšenia daní, tak ako to bolo navrhované pánom primátorom a jemu oddaným poslancom.
 
Rímsky filozof Seneca raz povedal múdry výrok: „Klamstvo je tenké, presvitá, ak sa doň pozorne pozrieš“. Poprosíme čitateľov, aby si nenechali vymývať mozgy posledným vydaním „Stupavských novín“, ale aby sa radšej pozorne pozreli na fakty, na primátorom pôvodne predložený a poslancami upravený schválený návrh rozpočtu, aby sa oboznámili s číslami, pozreli si záznam z rokovania mestského zastupiteľstva, ktoré rozpočet schválilo dňa 15.12.2016 a nakoniec si urobili vlastný názor o tom, kde je pravda.
 
Mgr. Peter Novisedlák
JUDr. Štefan Haulík
poslanci MsZ
Comments

    Kategórie blogov

    All
    Doprava
    Kauzy
    Komunálna Politika
    Mestský úrad A MsZ
    Park A Kúpalisko
    Poslanci
    Rôzne
    Školstvo A šport
    Služby A Podnikanie
    Výstavba A ÚP

    Archív blogov

    December 2020
    November 2020
    October 2020
    June 2020
    December 2019
    October 2019
    September 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    April 2018
    February 2018
    January 2018
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    October 2015
    August 2015
    June 2015
    May 2015
    February 2015
    February 2014

Sociálne siete

Web linky

stupava.sk
farastupava.sk
zakladna skola
mestske kulturne centrum

    Kontaktujte nás

Poslať
  • Aktuality
  • Komunálne voľby 2018
  • Spolu to dokážeme
  • Témy
    • Kauza erb a logo mesta Stupava
    • Evidencia obyvateľov
    • Všeobecné
    • Pamiatky
    • Park a kúpalisko
    • Zmeny v ÚP
    • Mestská doprava
    • Technické služby
    • Kanalizácia a čistička
    • Borník - Dubník
    • Mestské zastupiteľstvo >
      • O čo nám ide
  • Dokumenty
  • O nás