![]() Stres, hodinové státie v dopravnej zápche, nervózni motoristi a občas aj boj o život. Rána v Stupave bývajú pre mnohých obyvateľov naozaj adrenalínové. Poznajú to asi všetci motoristi, ktorí musia opúšťať domovy v rannej špičke. „Ráno zažívam v prvom rade stres. Keď totiž nevyrazíme na čas, teda do 7.00, tak môžeme s pravdepodobnosťou blížiacou sa k 90% očakávať problémy. Prvým cieľom a súčasne problémom vodiča v Stupave je dostať sa na hlavnú cestu (Hlavná, Hviezdoslavova), čo si vyžaduje dávku odvahy, pretože stále hrozí riziko kolízie. Ak sa nám to aj podarí, stále nie sme celkom „za vodou“, pretože na ceste na nás čakajú kruhové objazdy, kde sa z hlavnej cesty stáva vedľajšia. Napríklad dnes ráno sme vyštartovali o 7:10 a medzi Záhorskou Bystricou a Lamačom sme sa pohybovali v obrovskej kolóne vozidiel. Ale aspoň sme sa hýbali. Bola to "normálna" zhustená premávka bez dopravnej nehody na ceste. Občas sa ale stane, že sme nútení zbystriť pozornosť. To vtedy, keď sa v spätnom zrkadielku objaví motorové vozidlo cítiace potrebu za každú cenu predbehnúť iné vozidlá jazdiace v súvislej kolóne. Chápem, niekto skáče z mostov, niekto do vodopádov a iní si hneď zrána zvyšujú dávku adrenalínu takto. Len tí prví riskujú svoj vlastný život na rozdiel od tých druhých,“ opisuje s iróniou v hlase Stupavčan Jozef Zelenák. Ráno do práce cestuje autom, pretože okrem seba, vezie do Bratislavy aj deti, ktoré tam navštevujú školu. Je to preňho jednoduchšia a lacnejšia možnosť ako jazdiť verejnou dopravou. ![]() Čaro verejnej dopravy Keďže sa nezdá, že by sa podarilo katastrofálnu dopravnú situáciu v našom meste v blízkej dobe vyriešiť, asi je načase hľadať alternatívy k autám. Niektorí Stupavčania už objavili čaro verejnej dopravy, i keď ani tá nie je celkom bez chýb. Na to, aby sa podarilo presvedčiť viac ľudí na jej využívanie, by bolo vhodné zopár záležitostí upraviť. Člen Stupava nahlas, ktorý je zároveň odborníkom na dopravu, Dalibor Bošňák je však aj tak presvedčený o tom, že verejná doprava je v každom ohľade lepšou voľbou. Mnohí ľudia nevedia, že prímestská doprava sa zmenila – k lepšiemu. Autobusy sú pohodlné, čisté, klimatizované, s voľným wifi pripojením na internet. „Cestujem do práce autobusom po Patrónku v Bratislave. Trvá to asi 20 minút, ak nie sú zápchy. Ak sú, je lepšie byť v autobuse. Neoplatí sa mi kvôli tejto trase živiť ďalšie auto. Keď cestujem verejnou dopravou, nemusím hľadať parkovanie a platiť zaň. Mesačne ma to stojí necelých 36 eur, čo je priemerne asi euro 70 centov na deň, ak berieme do úvahy len pracovné dni. Je to teda ekonomické aj ekologické. A nezapchávam cesty,“ vysvetľuje svoju voľbu Dalibor Bošňák a dodáva: „Niekedy, keď je dobrá konštelácia, jazdím do Bratislavy aj na bicykli, cez Kačín. To je ešte aj zdravé. Trvá mi to asi hodinu, lenže bicykel nie je vždy použiteľná voľba. Chýba infaštruktúra pre tento typ dopravy. Všetko je však ráno zo Stupavy lepšie ako auto. Ideálna by bola rýchlodráha, alebo aspoň – ako teraz navrhol Miro Bojcún – kyvadlový spoj ku ranným vlakom v D.N. Vsi. Myslím si, že ľudia verejnú dopravu viac nevyužívajú preto, že ide o akýsi zažitý vzorec. Keď sa raz dostanete z MHD do auta, už sa nevrátite. Ľudia sú pohodlní. Radšej sedia v aute v zápche, ako by išli peši na zastávku.“ Limity verejnej dopravy Verejná doprava v Stupave má však svoje limity. Hlavná nevýhoda je, že intervaly nie sú pravidelné a nie sú nočné spoje ako má MHD v Bratislave. Aj preto sme zareagovali na výzvu spoločnosti Slovak Lines, ktorá zbierala podnety na zlepšenie dopravy. Namietali sme nepravidelnosť intervalov v grafikone, neexistujúce nočné spoje, to, že Stupava nemá dostatočne prehľadnú verejnú informáciu o odchodoch spojov, ale i to, že kyvadlový spoj Bory - Stupava neberie cestujúcich po ceste. Dobrou správou je, že Slovak Lines sľúbili, že pripomienkami sa budú zaoberať a hneď sľúbili, že informačné systémy vylepšia. S kyvadlovou dopravou na Bory sa vraj ale nedá pohnúť. Ale črtá sa nová šanca: pri Bory Mall má vyrásť nielen nové sídlisko, ale aj nová železničná zastávka, presunie sa tam konečná električiek a vybuduje prestupný terminál prímestských autobusov. Len sa treba dostať zo Stupavy po Bory bez zápchy - a na to ešte treba prídavný pruh pre MHD zo Záhorskej Bystrice po Lamač. Je už v zámeroch a plánoch SSC ako i BSK - len to treba urgovať a presadiť do realizácie . Bude to ešte horšie? Aj občianske združenie Stupava nahlas sa snaží prispieť k tomu, aby sa dopravná situácia v meste zlepšila. Prichádzame s návrhmi riešení, píšeme na Bratislavský samosprávny kraj aj Národnú diaľničnú spoločnosť, žiadame regionálnych politikov, aby aspoň plnili svoje sľuby. „Myslím, že každý pozná dôvody zlej dopravnej situácie, ktorá sa vyostrila v posledných rokoch. Celý podpajštúnsky región sa stal centrom pozornosti stavebných developerov, ktorí sú v priebehu jedného roka schopní vybudovať a odovzdať do užívania niekoľko desiatok bytových jednotiek. V ich reklamách je Bratislava dostupná zo Stupavy za 15 minút – čo už dávno vôbec neplatí. Primárne by pomohla rozumná regulatíva stavebnej zástavby a až sekundárne riešenie dobudovania miestnych komunikácií v nadväznosti na plánované aktivity Bratislavského samosprávneho kraja, Slovenskej správy ciest a Národnej diaľničnej spoločnosti. Železnicu sme už asi stratili nadobro. A keby sa k tomu všetkému prestalo kradnúť, tak by bolo aj z čoho. Je to samozrejme zložité, ale čo je jednoduché?“ uzatvára otázkou Jozef Zelenák. |
Kategórie blogov
All
Archív blogov
December 2020
|