![]() Pamätný dátum záhorského developingu 12. máj 2016 - tento deň bude pamätný, ale pravdupovediac, čakal som ho až niekedy na Deň zelá r. 2018. Bol to môj odhad termínu kedy doprava týmto smerom definitívne skolabuje do permanentných kolón, aké sú už známe zo smeru na Šamorín. Kritérium bolo jednoduché: ak sa vyskytne týždeň s 3 dňami totálnej zápchy všetkými tepnami smerom na SZ od Bratislavy. To sa stalo 12.5.2016 - bol to po pondelku 9.5. a strede 11.5 - štvrtkový Pankrác 12.5, kedy tento jav nastal. Gratulujme si! Konečne hlúposť a chamtivosť zvíťazila nad zdravým rozumom a inteligentným plánovaním aj na Záhorí. Cesta na Patrónku trvala od 45 min. až do 1 hodiny - podľa toho, kedy som do dopravnej skrumáže vletel - čiže až o pol - trištvrte hodiny viac ako normálne. A použil som - na rozdiel od väčšiny cestujúcich - nie vlastné auto, obsadené štatisticky 1,1 osobou, ale autobus regionálneho dopravcu Slovak Lines. Iste aj Stupavčania, ktorí nikam ráno necestujú, si pochvaľujú zapchatú Hlavnú ulicu, kedy sa atmosféra sviežeho rána prudko zmení na klímu zle vetranej garáže a nekonečný rad plechových oblúd dáva jasne najavo, že človek na vlastných nohách tu nemá čo robiť. ![]() A bude ešte veselšie Developeri - ktorí obchodujú s lacnou poľnohospodárskou pôdou, meniac ju ako biblickú vodu zázračne na drahé víno stavebných realít - stále mlžia o neuveriteľne pohodovej dostupnosti Stupavy z hlavného mesta: www.zipava.sk (Strabag Development s.r.o.): výhody Stupavy a okolia - dostupnosť BA do 15 min., diaľničný privádzač ... , www.bytystupava.sk (Retep Slovakia, s.r.o.) : výborné dopravné napojenie na Bratislavu, kompletná občianska vybavenosť (iná fabulácia) www.slnecne-udolie.sk (J.P.R. Invest s.r.o.) – Pajštúnska alej ... sú vzdialené len niekoľko kilometrov od dobre dostupnej Bratislavy, s priamym napojením na diaľnicu (V MESTE ZA PÁR MINÚT) www.zahorskesady.sk (Penta Investments Limited): Územie bývalých ovocných sadov ... je od Hviezdoslavovho námestia v centre Bratislavy vzdialené len necelých 15 kilometrov. (Penta je opatrnejšia, neuvádza, koľko vám tých 15 km bude denne trvať...) Reklama nie je skutočnosť - už aspoň 3 roky nie je pravda, že Stupava a okolie je dostupné z Bratislavy (a naopak) za 15 minút. To platilo možno do roku 2012 - ale s pokračujúcou výstavbou na všetkých možných voľných plochách - a lacnými autami a pohonnými hmotami - to už vôbec neplatí. Stupava kráča v šľapajach Dunajskej Lužnej - cesty sa zahlcujú a developeri predávajú reality bez toho, aby ich niekto dokázal prinútiť riešiť dopravnú dostupnosť nových sídlisk. V týchto dňoch je reálna doba cesty autom z Patrónky do Stupavy (a naopak) v špičke 25-35 minút. A Patrónka je len predsieň Bratislavy. Ale úspešne smerujeme k dostupnosti hlavného mesta zo Stupavy rádovo za hodinu - hodinu a pol. Jednotka, dvojka, brzda, plyn: dve-tri hodiny denne nervov a strateného času. To v reklame developerov nenájdete. Takisto, že Stupava nemá miesta v materských školách a základnej škole pre všetky deti a je veľmi pravdepodobné, že budete vláčiť svoje ratolesti tými zápchami dennodenne. Ešte stále sa chcete presťahovať do Stupavy a okolia? Ako z toho von? Lepšie povedané – ako do toho vôbec nevletieť? Najprv sa pokúsim odhadnúť - (neťahajme ma prosím za čísla – nikde som nenašiel presné hodnoty) – o čo vlastne ide? Stupavčania už dávno neobchodujú s kapustou – ale asi 4000 z nich zväčša predáva alebo školí svoju pracovnú silu v Bratislave. Necelá tretina nasadne do 30 busov medzi 5:00 a 9:17 ale väčšina asi v 2500 autách ráno zapchá Stupavu. Keby tadiaľto netiahla tranzitná doprava, zvládla by naša Hlavná ulica tento nápor asi za 100 minút plynulej premávky. Lenže sú tu ostatní Záhoráci podobného razenia, ktorých je odhadom celkovo asi 30.000, a ktorí sa musia dostať ráno do hlavného mesta a popoludní zasa naspäť. Jedna tretina z nich príde do Bratislavy asi stovkou autobusov a desiatimi vlakmi. 20-tisícová väčšina však nasadne do áut a v kavalkáde cca 17.000 áut a 7.000 tranzitných kamiónov sa tlačí sa do mesta v dlhých kolónach po diaľnici a ceste č.2. Tento rámcový obraz hovorí, že Stupava samotná tento problém nemôže nevyriešiť. Chcelo by to nosný dopravný systém, ktorý by bol na mieru ušitý zvláštnostiam slovenského hlavného mesta – všetci tam chcú pracovať, ale bývať chcú na „vidieku“. To sa rieši vo svete - kde rozmýšľajú hlavami - aj rýchlym, kapacitne dostatočným radiálnym koľajovým systémom. Čiže modernými rýchlovlakmi, ktoré spájajú satelity s centrom, S-bahn, ak hovoríte s Rakúšanom. Neviem, čím rozmýšľajú politici v Bratislave, BSK a vo vláde, ale bude to zrejme nejaký iný orgán. Hovoria len o nových rýchlostných cestách, pruhoch, diaľniciach – naposledy „Obchvat Bratislavy“ – ktorý nám tu na Záhorí vôbec nepomôže. Kilometer diaľnice je 4x drahší ako kilometer železnice so všetkým vybavením aj s parkovacími domami v satelitných sídlach. No, nekupte to! ![]() Stupava asi bude odkázaná na maximálne využitie existujúcich zdrojov v synergii s najbližšími susedmi: Posilnenie verejnej dopravy. Lacné autá a pohonné hmoty vyháňajú cestujúcich z autobusov. V Stupave na zastávkach je menej ľudí ako ešte v r. 2010. Pritom autobusy sú pohodlné, čisté a klimatizované. Majú len dva nedostatky: grafikon je veľmi nepravidelný a neprispôsobený potrebám Stupavčanov – a ak vznikne zápcha, autobus v nej trčí rovnako ako ostatné vozidlá. Obidva nedostatky sa dajú riešiť vhodnými opatreniami – ten druhý napríklad vybudovaním dopravného pruhu rezervovaného pre autobusy od Záhorskej Bystrice po Lamač. Vtedy by mal bus neporovnateľnú výhodu – a keby navyše umožnil prestup na vlak na novej zástavke „Bory“, vyhli by sa cestujúci zápcham úplne. Najlepšie by bolo, keby sa vlak vrátil do Stupavy v nejakej modernej verzii, ale to bude ešte dlhá story... Cyklotrasy Napriek celoplošnému automobilovému boomu čoraz viac ľudí sadá na bicykle. Cesta do Bratislavy je však zatiaľ adrenalínovým hazardom. Stupave chýba cyklochodník cez Hlavnú ulicu a napojenie na Záhorskú Bystricu – odkiaľ sa dá krásne a bez áut doraziť lesoparkom až na Patrónku. To je iste vhodný námet pre ďalšie volebné obdobia. Kolektory a obchvat Je to síce riešenie skôr z dielne betonárskej lobby, ale je tým pravdepodobnejšie. Návrh NDS rieši asi takéto zadanie: "Ako zachovať vysokú priepustnosť diaľničnej tranzitnej cestnej dopravy a súčasne využiť diaľnicu na lokálnu dopravu v severnej časti Bratislavy?" Kolektory sú dodatočné diaľničné pruhy pre rýchlu miestnu dopravu, ale lakonicky by sa dali nazvať ako "pridanie pruhov pre paštikárov"... Majú dva účely: oddeliť diaľkovú (a kamiónovú) dopravu od osobnej a umožniť miestnej doprave ľahší prístup k diaľničným exitom. V regiónoch, ktoré majú len jednostrannú možnosť dopravy - cestnú - tak vznikajú monštrózne diaľničné telesá. NDS chce na cca 40 km diaľnice D2 rozšíriť jazdné pruhy asi o 10 m šírky na každej strane diaľnice a pýta za to cenu skoro 460 mil € - a asi to prejde. Ale Stupava musí trvať na severnej diaľničnej križovatke – bez nej budú kolektory len ďalším pruhom na diaľnici - nič viac a nič menej. Stupava potrebuje obchvat a ten môžu vytvoriť v tomto prípade len obe diaľničné križovatky s diaľnicou plus kolektory. Ja by som však okamžite vymenil kolektory BA-Stupava za novú železničnú (alebo električkovú) trať popri diaľnici. Keby politici uvažovali aspoň tou príslovečnou kapustnou hlavou... |
Kategórie blogov
All
Archív blogov
December 2020
|